Wybierz ulicę, na której chcesz odnaleźć nieruchomość:
Księgi wieczyste: Koszalin
Dziennie w Koszalinie dochodzi do wielu transakcji kupna i wynajmu nieruchomości. Nabywcy i najemcy, chcąc dopełnić wszystkich formalności i zabezpieczyć swoje interesy, powinni sprawdzać księgi wieczyste nieruchomości. Te dokumenty będące rejestrem publicznym stanowią o statusie prawnym nieruchomości, a także zawierają dodatkowe informacje, m.in. o właścicielu nieruchomości czy o hipotece.
Numer księgi wieczystej
Księgi wieczyste mają swoje numery. Są to indywidualne identyfikatory składające się z ciągu cyfr i liter, spośród których kilka pierwszych znaków jest oznaczeniem Sądu Rejonowego, Wydział Ksiąg Wieczystych (Koszalin ma jeden taki sąd).
Wyszukiwanie numeru księgi wieczystej: Koszalin
Aby odnaleźć odpowiednią księgę wieczystą, trzeba znać jej numer. Nie zawsze osoba zainteresowana przejrzeniem wpisów w KW jest w posiadaniu takiego numeru. Jeśli chce go uzyskać, to powinna:
- Złożyć wniosek w Sądzie Rejonowym, Wydział Ksiąg Wieczystych, Koszalin wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty urzędowej oraz uzasadnieniem interesu prawnego
- Złożyć wniosek w Starostwie Powiatowym, Wydział Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, Koszalin wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty urzędowej oraz uzasadnieniem interesu prawnego
- Wyszukać online za pomocą profesjonalnej wyszukiwarki numerów ksiąg wieczystych numer KW – szukanie odbywa się po adresie lub numerze działki, a pobranie numeru kosztuje 29 zł.
Dostęp do treści z księgi wieczystej
Przepisy prawa stanowią, że księgi wieczyste są jawne, co bezpośrednio wiąże się z tym, że:
- Dostęp do ksiąg musi być zapewniony obywatelom
- W razie sporów nie ma możliwości zasłaniania się nieznajomością wpisów w księdze.
Księgi dostępne są online na portalu Ministerstwa Sprawiedliwości, gdzie przeglądanie wpisów jest darmowe, a pobranie płatne. Odpis w formie papierowej można uzyskać w sądzie rejonowym – za jego wydanie należy uiścić opłatę.
Po co jest potrzebna księga wieczysta?
Księga wieczysta zawiera informacje o hipotece, obciążeniach oraz dane osobowe właściciela, zatem przydaje się m.in.:
- W postępowaniu spadkowym
- W procesie kupna lub sprzedaży nieruchomości
- W procesie wynajmu nieruchomości.